LED Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het LED Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
ACM: consumenten worden beter geïnformeerd bij aankoop slim apparaat
© Signify

ACM: consumenten worden beter geïnformeerd bij aankoop slim apparaat

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat de grote winkelketens bol.com, Coolblue en MediaMarkt consumenten die online een ‘slim’ apparaat willen kopen vooraf beter informeren over software-updates.

Die informatie gaat bijvoorbeeld over hoelang consumenten in ieder geval updates zullen krijgen, wat de frequentie van de updates is en wat voor soort updates de consument mag verwachten. Dit maakt dat de consument deze informatie kan meewegen in zijn aankoopbeslissing. Dit is belangrijk, omdat ‘slimme’ apparaten zonder updates onveilig en soms zelfs onbruikbaar worden.

Wetsvoorstel
Afgelopen zomer presenteerde minister Dekker een wetsvoorstel om consumenten bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv’s, verlichting, printers, camera’s, babyfoons en digitale horloges het recht te geven op software- en beveiligingsupdates.

De ACM heeft grote onlineaanbieders van ‘slimme’ apparaten aangesproken om consumenten beter te informeren. De ACM stelt nu positief te zijn over de stappen die bol.com, Coolblue en MediaMarkt hebben gezet.

Samenwerken
Consumenten moeten voordat zij een aankoop doen, geïnformeerd worden over belangrijke eigenschappen van het product. Bij slimme apparaten moeten consumenten in het bijzonder weten wat het product doet, of het kan ‘samenwerken’ met andere apparaten, hoe het is geregeld met software-updates, of andere diensten nodig zijn om het apparaat te kunnen gebruiken en hoe het zit met het gebruik van gegevens van de consument. Fabrikanten die de apparaten leveren, moeten deze informatie beschikbaar stellen voor verkopers, die op hun beurt consumenten moeten informeren.

Onderzoek naar ander bedrijf
Eind 2019 kondigde de ACM aan na te gaan in hoeverre onlineaanbieders deze informatie verstrekten. Uit deze inventarisatie bleek dat grote aanbieders van consumentenelektronica consumenten hierover onvoldoende informeerden.

De ACM heeft hen hier vervolgens op aangesproken. 3 grote aanbieders, bol.com, Coolblue en MediaMarkt, hebben inmiddels de informatie op de productpagina's van een groot aantal slimme apparaten uitgebreid en verbeterd. Coolblue gaf al informatie bij meer traditionele ‘slimme’ producten, zoals tablets en smartphones, en geeft deze informatie nu bij meer producten, zoals slimme led-lampen. De ACM juicht dit toe en ziet dit als een stap in de goede richting  die ook nog door andere partijen gezet moet worden. Er loopt daarom nog onderzoek naar een ander bedrijf.

Nu in LED Magazine

september 2020

Steeds meer armatuurfamilies Zhaga gecertificeerd: standaardisatie interfaces in verlichting moet belofte smart cities waarmaken Kromwijk Elektro is booming: ‘De led-transitie heeft een enorme impact op ons vak’ Rob van Heur over...
Vacatures
Somfy via Voltys Executive Search & Recruitment zoekt:

Channel/sales manager - project business bij Somfy

For our projects division, which is entirely dedicated to project business in commercial and residential projects, we are looking for a manager who will be driving the sales of our project business channel by defining and implementing the Business...
Fulltime (40 uur) - 2132 LP Hoofddorp
Schréder via Voltys Executive Search & Recruitment zoekt:

Business Development Manager - Industrie-, en Terreinverlichting

Voor onze nieuwe Business Unit gericht op de Industriële sector zijn wij op zoek naar een zelfstandige en pro-actieve: Business Development Manager - Industrie,- en Terreinverlichting. Binnen deze functie ben je verantwoordelijk voor het creëren...
Fulltime (40 uur) - Utrecht
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van LED Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!