LED Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het LED Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Blauwe verlichting voor politiebikers
© Politie

Blauwe verlichting voor politiebikers

Politiebikers uit een aantal Nederlandse eenheden voeren sinds oudjaarsnacht ook blauwe optische signalen op hun fiets. Door de betere zichtbaarheid kan er veiliger en efficiënter worden gewerkt, is de verwachting.

De pilot loopt van 1 januari 2021 tot en met april 2021 in 6 basisteams: Leijdal en Markdal (beide Eenheid Zeeland-West-Brabant), Burgwallen (Eenheid Amsterdam), Zoetermeer (Eenheid Den Haag), Groningen Centrum (Eenheid Noord-Nederland) en Meijerij (Eenheid Oost-Brabant). Elk basisteam krijgt de beschikking over 4 fietsen die zijn voorzien van de opvallende blauwe verlichting, die aanvullend is op de reguliere verlichting.   

Ontheffing voor pilot
Omdat fietsen volgens de wet geen (blauwe) optische signalen en/of knipperende verlichting mogen voeren, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontheffing verleend voor de duur van de pilot. Voorwaarde is dat in de evaluatie van de pilot expliciet aandacht wordt besteed aan het effect op de verkeersveiligheid.

Nick Schuermans, politiebiker in basisteam Leijdal, is behalve projectleider ook de initiatiefnemer van de pilot. ‘Die is ontstaan uit de behoefte om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van de bikers te vergroten. Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar. Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen. Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Denk aan het verlenen van assistentie bij een verkeersongeval of wanneer je op een donkere weg een spoedmelding krijgt. Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten.’

Optische lichtsignalen
In tegenstelling tot gemotoriseerde hulpverleningsvoertuigen vallen de fietsen met optische lichtsignalen niet onder de brancherichtlijn Verkeer Politie. Bikers hebben dus geen voorrang op andere voertuigen als de lichtsignalen zijn ingeschakeld. Schuermans: ‘We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons.’

Na de pilot wordt gekeken of de optische lichtsignalen voor politiebikers landelijk kunnen worden ingevoerd.

Nu in LED Magazine

juni 2021

Praktijkrichtlijn daglicht in gebouwen in de maak: ‘NEN-EN 17037 slaat brug tussen de bouwkolom en lichtspecialisten’ Gunneman: lichttoepassing in extreme en veeleisende omstandigheden | ‘In het lichtplan 2.0 komen kwaliteit...
Vacatures
Delta Light Nederland Via Voltys Executive Search & Recruitment zoekt:

Account/Project Manager - Region East NL

At Delta Light – a Belgian family business – we design and manufacture architectural lighting and collaborate with architects, designers, contractors and investors to integrate light into their projects. We have been doing this through a...
Fulltime (40 uur) - Zwolle
Axioma Nederland Via Voltys Executive Search & Recruitment zoekt:

Commercieel (Technisch) Medewerker Binnendienst (verlichting/elektrotechniek)

Door het groeiende succes wenst Axioma BV haar team te versterken met een (m/v):  Commercieel (Technisch) Medewerker Binnendienst (IJsselstein). Na een interne opleiding ben je verantwoordelijk voor het klantenbeheer van de Nederlandse...
Fulltime (40 uur) - IJsselstein
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van LED Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!