LED Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het LED Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Blauwe verlichting voor politiebikers
© Politie

Blauwe verlichting voor politiebikers

Politiebikers uit een aantal Nederlandse eenheden voeren sinds oudjaarsnacht ook blauwe optische signalen op hun fiets. Door de betere zichtbaarheid kan er veiliger en efficiënter worden gewerkt, is de verwachting.

De pilot loopt van 1 januari 2021 tot en met april 2021 in 6 basisteams: Leijdal en Markdal (beide Eenheid Zeeland-West-Brabant), Burgwallen (Eenheid Amsterdam), Zoetermeer (Eenheid Den Haag), Groningen Centrum (Eenheid Noord-Nederland) en Meijerij (Eenheid Oost-Brabant). Elk basisteam krijgt de beschikking over 4 fietsen die zijn voorzien van de opvallende blauwe verlichting, die aanvullend is op de reguliere verlichting.   

Ontheffing voor pilot
Omdat fietsen volgens de wet geen (blauwe) optische signalen en/of knipperende verlichting mogen voeren, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontheffing verleend voor de duur van de pilot. Voorwaarde is dat in de evaluatie van de pilot expliciet aandacht wordt besteed aan het effect op de verkeersveiligheid.

Nick Schuermans, politiebiker in basisteam Leijdal, is behalve projectleider ook de initiatiefnemer van de pilot. ‘Die is ontstaan uit de behoefte om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van de bikers te vergroten. Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar. Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen. Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Denk aan het verlenen van assistentie bij een verkeersongeval of wanneer je op een donkere weg een spoedmelding krijgt. Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten.’

Optische lichtsignalen
In tegenstelling tot gemotoriseerde hulpverleningsvoertuigen vallen de fietsen met optische lichtsignalen niet onder de brancherichtlijn Verkeer Politie. Bikers hebben dus geen voorrang op andere voertuigen als de lichtsignalen zijn ingeschakeld. Schuermans: ‘We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons.’

Na de pilot wordt gekeken of de optische lichtsignalen voor politiebikers landelijk kunnen worden ingevoerd.

Nu in LED Magazine

december 2020

Lightronics pakt draad weer op na verwoestende brand: ‘Ik zag mijn levenswerk in rook opgaan’ John de Joode nieuwe president ELEA: ‘We zijn het belang van de kwaliteit van licht uit het oog verloren tijdens de...
Vacatures
LumiParts - via Agent251 zoekt:

Accountmanager New Business

Bij het jonge en ambitieuze verlichtingsbedrijf Lumi Parts is een vacature voor een Accountmanager New Business die buiten de gebaande paden projectverkopen gaat realiseren. Jij ziet kansen om via interieur ontwerpers, elektrotechnische...
Fulltime (40 uur) - Nederland
Schréder via Voltys Executive Search & Recruitment zoekt:

Business Development Manager - Industrie-, en Terreinverlichting

Business Development Manager - Industrie-, en Terreinverlichting bij Schréder Voor onze nieuwe Business Unit gericht op de Industriële sector zijn wij op zoek naar een zelfstandige en pro-actieve: Business Development Manager -...
Fulltime (40 uur) - Utrecht
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van LED Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!