- Signify lanceert nieuwe verlichting op zonne-energie voor snellere groei vissen
- Red Dot Design Award 2021 voor led-armatuur AMBITUS
- Samenwerking Truphone en Chess voor uitrol IoT-connectiviteit
- Noors Miljøgartneriet start met jaarrond tomaten en pepers kweken onder led-lampen
- LightingEurope herhaalt oproep om renovatie gebouwde omgeving te versnellen
- LightingEurope publiceert derde versie van guidelines voor Ecodesign en energielabels
- Fagerhult Group neemt Deens Seneco over om connectiviteitsaanbod te versterken
- LEDVANCE introduceert OSRAM NAV led-lampen voor openbare verlichting
Afzetmarkt voor automotive led-verlichting groeit naar waarde van 3 miljard dollar
De wereldwijde afzetmarkt voor automotive led-verlichting bereikt in 2021 een niveau van bijna 3 miljard Amerikaanse dollar. Dat voorspellen de analisten van marktonderzoeksbureau Trendforce.
De coronapandemie heeft een grote impact op de wereldwijde automarkt en beschadigde op zijn beurt de led-bedrijven die zich richten op de automotivemarkt. In de tweede helft van 2020 zorgde het geleidelijke herstel van de autoverkopen echter voor een opwaarts momentum bij de vraag naar automotive led-verlichting. De omzet kwam daardoor uit op 2.572 miljoen Amerikaanse dollar; een daling 3,7 procent op jaarbasis.
13,7 procent groei
Dit kalenderjaar zullen de verkopen voor automotive led-verlichting echter groeien met 13,7 procent tot een niveau van 2.926 miljoen Amerikaanse dollar. Dit is vooral te danken aan de toenemende vraag naar autokoplampen en displaypanelen. Aangezien autofabrikanten led-verlichtingsoplossingen blijven integreren in nieuwe automodellen, zal de penetratiegraad van led-verlichting in de automobielindustrie ook blijven stijgen.
TrendForce-analist Joanne Wu stelt dat OSRAM Opto Semiconductors, Nichia en Lumileds gemeten naar omzet van led-spelers in de automobielindustrie in 2020 nog altijd de top 3 vormen, met een gecombineerd marktaandeel van 71,9 procent.
Met name Europese en Amerikaanse autofabrikanten gaven de voorkeur aan de oplossingen van OSRAM voor hun hoogwaardige automodellen. Aan de andere kant zorgde de pandemie ervoor dat Japanse autofabrikanten hun activiteiten stopzetten, wat een directe impact had op de inkomsten en marktaandelen van de Japanse led-leveranciers Nichia en Stanley.