LED Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het LED Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Minister Van Nieuwenhuizen: verplichten autoverlichting leidt tot hogere CO2-uitstoot
© Rijksoverheid

Minister Van Nieuwenhuizen: verplichten autoverlichting leidt tot hogere CO2-uitstoot

De Nederlandse regering is niet voornemens om een verplichting in te voeren om overdag met autoverlichting te rijden. Dat meldt minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen.

Arcadis heeft in de afgelopen periode onderzoek uitgevoerd naar de impact van het eventueel verplichten van het overdag voeren van verlichting. Dit naar aanleiding van een motie van D66-Kamerlid Rutger Schonis.

30 procent
De conclusies van dit onderzoek zijn dat op dit moment circa 30 procent van de personenauto’s reeds is uitgerust met automatische dagrijverlichting (Daytime Running Light, DRL). Nieuw typegoedgekeurde personenauto’s en bedrijfsauto’s moeten hier op grond van Europese regelgeving sinds februari 2011 mee uitgerust worden, nieuw typegoedgekeurde bussen en vrachtwagens sinds augustus 2012.

Ieder nieuw voertuig dat op de markt komt, heeft dus reeds automatisch inschakelende verlichting overdag. Tot slot wordt een effect van de verkeersveiligheid op het voeren van verlichting overdag positief ingeschat, onzeker is echter hoe groot dat effect is. Het voeren van ‘normale verlichting’ overdag leidt volgens de onderzoekers tot maximaal 3 procent meer brandstofverbruik en daarmee tot maximaal 3 procent meer CO2-uitstoot.

Te zwaar middel
De algemene conclusie van de onderzoekers is dat een wettelijke verplichting van dagrijverlichting de verkeersveiligheid verbetert, maar wel zorgt voor nadelige milieueffecten en extra belasting voor handhavers.

‘Uit het onderzoek blijkt dat een verplichting tot het voeren van verlichting met name gevolg heeft voor oudere voertuigen en dat dit leidt tot hogere CO2-emissies’, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. ‘Voor nieuw geproduceerde voertuigen geldt dat deze reeds uitgerust moeten worden met dagrijverlichting die automatisch inschakelt (en een verplichting geen meerwaarde heeft) en dat deze doorgaans zijn voorzien van energiezuinige led-verlichting. Het invoeren van een verplichting kost tijd en capaciteit, leidt mogelijk tot afwenteling in de handhavingscapaciteit voor verkeersveiligheid en richt zich op een steeds kleinere groep voertuigen totdat uiteindelijk het hele wagenpark is voorzien van DRL met energiezuinige led-verlichting. Ik beschouw een wettelijke verplichting van het voeren van dagrijverlichting in de tussenliggende periode als een te zwaar middel.’

Nu in LED Magazine

juni 2021

Praktijkrichtlijn daglicht in gebouwen in de maak: ‘NEN-EN 17037 slaat brug tussen de bouwkolom en lichtspecialisten’ Gunneman: lichttoepassing in extreme en veeleisende omstandigheden | ‘In het lichtplan 2.0 komen kwaliteit...
Vacatures
Opple zoekt:

Regional Account Manager Lighting - Noord-Oost Nederland

Functie omschrijving Ter uitbreiding van ons Nederlandse sales team zijn we op zoek naar een nieuwe collega:  Regional Account Manager Lighting - Noord-Oost Nederland. Ben jij die enthousiaste sales professional die met veel...
Fulltime (40 uur) - Zwolle
Deltalight zoekt:

Account/Project Manager - Region East NL

Job description At Delta Light – a Belgian family business – we design and manufacture architectural lighting and collaborate with architects, designers, contractors and investors to integrate light into their projects. We have been...
Fulltime (40 uur) - Arnhem
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van LED Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!