(foto: Colruyt)

Colruyt Group ontwikkelt ‘vertical farm’ met led-verlichting

Colruyt Group test een zelfontwikkelde installatie voor ‘vertical farming’, oftewel meerlagenteelt, in geconditioneerde omstandigheden. Vanaf het najaar van 2019 wil Colruyt Group starten met verkoop in de winkel.

De eerste kruiden die verkocht worden moeten komen uit de vertical farm bij winkelformule Bio-Planet en dat onder het eigen huismerk Boni Selection. Die technologie laat het volgens Colruyt toe om kwalitatieve planten te telen met een zeer kleine ecologische voetafdruk.

Voor eenzelfde hoeveelheid plantjes heeft Colruyt Group in zijn testinstallatie 20 keer minder ruimte nodig dan ‘klassieke’ teelt. ‘Met onze meerlagenteelt creëren we de perfecte omstandigheden voor een plant’, verduidelijkt Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt Group en verantwoordelijk voor productverduurzaming. ‘Lucht, licht, water en voedingsstoffen worden gecontroleerd toegediend in de ideale hoeveelheden. Zo verbruiken we niet meer energie en grondstoffen dan strikt nodig en kan de plant tegelijk optimaal groeien. Pesticiden worden zo overbodig. De plantjes zijn dus 100 procent natuurlijk. Ze zijn bovendien 2 keer sneller volgroeid dan bij klassieke teelt. En de kwaliteit blijft het hele jaar door even hoog, los van de weersomstandigheden.’

De eerste resultaten na een klein jaar testen met die vertical farm die onder meer led-verlichting heeft, bevestigen het verhaal aldus Goethaert. ‘We verbruiken nu al 90 procent minder water en 50 procent minder nutriënten dan bij klassieke teelt. Alle stoffen die de plant niet opneemt, hergebruiken we. Bovendien werken we enkel met gezuiverd regenwater. Onze led-verlichting is 2 keer efficiënter dan de huidige standaard op de markt. En de installatie draait op groene stroom van eigen windturbines en zonnepanelen.’

Colruyt Group test als eerste retailer in België een zelfontwikkelde vertical farm. De gebruikte technologie is volledig uitgewerkt binnen de eigen R&D-afdeling. In de huidige testopstelling sleutelen biotechnologen en ingenieurs verder aan de optimale groeiomstandigheden. ‘We zitten nog volop in de testfase. Maar het doel is om binnen 1 jaar de eerste kruiden te verkopen bij Bio-Planet’, stelt Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet. ‘Vertical farming past perfect bij onze merkpositionering. Bio-Planet staat voor gezonde, pure en lokale producten. Bovendien zijn onze klanten early adopters en meerwaardezoekers. Ze zijn vragende partij voor producten met een duurzaam verhaal.’ Vandaag worden de kruiden ook al geteeld met biogecertificeerd zaad en substraat. ‘Dat was naast de duurzaamheidsscore van de plantjes een doorslaggevend argument’, voegt Ghilain toe.

Medireva stapt volledig over op led-verlichting

Albert Heijn zet kerst aan met led-lichtshow in...

Rofianda lanceert in samenwerking met Seoul...

Dynniq en Signify gaan openbare verlichting...

Henk Kroon (VPT) over led-technologie voor...