Marktbarometer slimme meter: tweederde consumenten vervangt gloeilampen

Consumenten met een slimme meter gaan door het inzicht in hun energieverbruik bewuster om met het gebruik van energie. Dit leidt ertoe dat consumenten onder meer veel sneller gloeilampen vervangen.

Dat blijkt uit een marktbarometer die minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via de jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.

Op schema
Belangrijkste uitkomst is dat nog steeds een grote meerderheid (88 procent) van de burgers positief staat tegenover het plaatsen van een slimme meter. De uitrol van de slimme meter ligt tot nu toe op schema en de verwachting is dat eind 2020 circa 80 procent van de kleinverbruikers een slimme meter zal hebben.

Circa 20 procent van de consumenten met een slimme meter heeft thuis een energieverbruiksmanager. De meerderheid daarvan geeft aan dat zij daarna bewuster omgaan met het gebruik van energie.

Gloeilampen
‘In 2018 geeft twee derde van de consumenten met een slimme meter en een energieverbruiksmanager aan dat zij na de aanschaf hiervan bewuster omgaan met het gebruik van energie: de centrale verwarming, elektrische apparaten, gloeilampen vervangen voor spaar- of led-lampen en warm water’, schrijven de onderzoekers. ‘Een klein deel van de consumenten geeft aan de woning energiezuiniger te hebben gemaakt met kleine of grote isolerende maatregelen.’

Google lanceert nieuwe generatie van...

CLS introduceert downlighter-series Mika

Zumtobel levert led-verlichting voor Duitslands...

AMS doet nieuw overnamebod op Osram

Geldrop-Mierlo plaatst led-verlichting in...