© Rijksoverheid

Inspectie Leefomgeving en Transport: led-voertuigverlichting zonder keurmerk verkocht

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft na onderzoek geconstateerd dat er in Nederland xenon- en led-verlichting zonder E-merk voor voertuigen wordt verkocht.

Minister Van Nieuwenhuizen informeert de Tweede Kamer over het onderzoek dat de ILT heeft uitgevoerd naar voertuigverlichting bij (auto)handelaren.

Level playing field
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in het kader van een toezichtsproject van de Europese Unie (EU) met als context markttoezicht op verkeersproducten. Het onderzoek richtte zich specifiek op de verkoop van autolampen voor externe verlichting. In het onderzoek is door de ILT gecontroleerd op de aanwezigheid van het zogenaamde E-merk op de verlichting. Alleen verlichting die van een E-merk is voorzien, mag op de openbare weg worden gebruikt.

Het E-merk heeft verschillende doelen. Het borgt aan de ene kant de veiligheid voor andere weggebruikers doordat de verlichting aan verschillende technische eisen moet voldoen, aan de andere kant streeft het naar een level playing field doordat deze eisen voor alle fabrikanten gelden die voertuigverlichting op de Europese markt willen brengen. Voertuigverlichting zonder E-merk mag verkocht worden, bijvoorbeeld als deze speciaal ontworpen is voor gebruik op een circuit, maar deze mag niet gebruikt worden op de openbare weg. Hierbij moet worden opgemerkt dat de fabrikant die de verlichting ontwerpt, bepaalt waar deze voor bedoeld is.

Boetes
De lampen zijn niet getest volgens de vereiste normen en zorgen voor oneerlijke concurrentie. Daarom zijn dergelijke lampen niet toegestaan. Om de verkoop te stoppen, informeert de ILT de verkopers over de lampen zonder E-merk. Vanaf 1 november kunnen handelaren inspecties verwachten en gaat de ILT weer controleren en handhaven bij verkopers van voertuigverlichting. Voertuigbezitters met verkeerde verlichting kunnen bij controle hiervan beboet worden door de politie.

Het E-merk moet door de fabrikant worden aangevraagd. Het E-merk wordt in Nederland door de RDW verleend. Om een E-merk te krijgen, keurt de RDW de lamp bijvoorbeeld op de lichtintensiteit. Ook voert de RDW tests uit op het gebied van kortsluiting, levensduur en overbelasting. Als de lamp deze tests goed doorstaat, volgt een E-merk en is gebruik op de openbare weg toegestaan. Het is onbekend hoeveel verlichting zonder keurmerk verkocht is.

Verkeersveiligheid
Er zijn geen aanwijzingen dat er sprake is van risico’s voor de verkeersveiligheid. Bij navraag bij de politie is bijvoorbeeld gebleken dat er geen gegevens bekend zijn van ongevallen als gevolg van het gebruik van autoverlichting zonder E-merk.

Signify introduceert filamentcollectie Philips Hue

Subsidieregeling sportclubs nog niet leeg: twee...

Petrol Sign neemt lichtreclamebedrijf Armada...

Gemeente Weert pakt door met uitrol...

Wet Milieubeheer en rapportages...